جایگاه خواجه احمد یسّوی در تصوف و عرفان اسلامی،  تألیف : دكتر حبیب صفرزاده  

آسیای مركزی یكی از خواستگاه‌های اصلی تعلیمات تصوّف و عرفان اسلامی می‌باشد. این منطقه از قرن دوم هجری تا قرن هشتم هجری تعالیم و طریقت هایی را از قبیل «حكیمیه» منسوب به حكیم الترمذی، «كبرویه» منسوب به شیخ نجم الدین كبرا، «خواجگان» منسوب به خواجه عبدالخالق غجدوانی، «یسّویه» منسوب به خواجه احمد یسّوی و «نقشبندیه» منسوب به خواجه بها الدین نقشبندیه را در دامن خود پرورده و بدین وسیله در رشد و گسترش اندیشه‌ی‌ اسلامی در شرق اسلام سهم  بسزایی داشته است.

خواجه احمد یسَوی یكی از چهره‌های برجسته‌ی تصوف و عرفان در تاریخ تعلیمات عرفانی آسیای مركزی به شمار می‌آید. وی در نزد ارباب معرفت، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. خواجه احمد طریقت و یا مكتب خاصی را با نام «یسویه» بنا نهاد و این مكتب بعدها در تمام منطقه‌ی آسیای مركزی مورد استقبال قرار گرفت و از تُركستان به سراسر ماوراءالنهر، از دریای آق ایدل تا تُركستان شرقی و خراسان و ایران و قفقاز حتی تا به روم گسترش پیدا كرد...

ادامه نوشته

افغانستان اوزبیک لری تیلیده عربچه سوزلرنینگ اوزلشیش عامللری

معلوم که، آلتینچی عصرده اسلام مذهبی دینی نینگ پیدا بولیشی بیلن شرق مملکتلری سیاسی و اجتماعی تاریخیده کتّه دینی و فلسفی اوزگریشلر یوزه گه کیله باشله دی. عربستان ده کینگ یاییلگن اسلام دینی قیسقه مدت ایچیده نه فقط عرب خلقینی، بلکه برچه قوشنی بولگن کوچلی دولت لرنی هم تهلیکه گه سالیب، اوز دینی گه بویسوندیریش اوچون کوچلی سیاسی و حربی حرکت لرنی یولگه قویدی.

ییتینچی- سیکیزینچی عصرلر ده اسلام دینی اوزی نینگ رسمی چیگره و حدودینی کینگه یتیریب، جمله دن اورته آسیا، چین و باشقه اولکه لرده اوزاق ییللر دوامیده، قانلی و دهشتلی اوروشلر آلیب باریب، اسلام دینی نی جاری ایتدی. انه شو دورلر ده خراسان و اورته آسیا اهالی سیگه اسلام دینی، عرب تیلی و یازووی رسمی روشده قبول قیلیندی...  

ادامه نوشته

افغانستان اوزبیک لری تیلیده عربچه اوزلشمه سوزلرنینگ بعضی خصوصیتی

دنیاده گی رواجلنگن تیل لرنینگ دییرلی برچه سیده باشقه تیل لردن اوزلشگن سوز و عباره لر اوچره یدی. بیر تیلدن باشقه تیلگه لسانی عنصرلر نینگ اوتیب اوزلشیش تیل رواجلنیشی بیلگی لاوچی تشقی عامل لردن بیری صفتیده ایجابی خصوصیت حسابلنه دی، بونده ی جریان تیلگه اعتباری بولگن هر بیرکیشی نینگ، اینیقسه تیل شناسلر اعتبارینی جلب ایتگن.

اوزی اوزلشگن چیت سوزلر نینگ تیل قانون- قاعده لریگه تیزده بوی سینیشی، یاتلیگی، اونوتیلیب، اوزگه تیل نینگ اوز ملکیگه ایله نیشی مساله لری بیلن شغلنیشی تیل شناسلیک ده اینگ  دال ضرب معما لردن بیری حسابلنه دی. دیمک گراماتیک قوریلیشده گی مشترک لیک یاخود نامشترک لیکدن قطعی نظر، بیر تیلدن باشقه تیلگه لسانی بیرلیک لرنینگ اوتیب اوزلشیشی مهم اهمیت کسب ایتگن ایجابی حالدیر. بونده ی جریان اساسیده بیر تیلدن باشقه تیلگه ایستلگن لسانی بیرلیک لر آلینمه یدی، بلکه احتیاج گه قره ب، شو احتیاج نی قاپله یدیگن مناسب لسانی بیرلیک لر گینه قبول قیلینه دی...  

ادامه نوشته

شجرۀ تراکمه، پوهندوی محمدصالح راسخ ییلدرم

شجرۀ تراکمه آتلی کتاب، تـُرکمن خلقی نینگ نسبی، گلیپ چیقیشی، تاریخی، یایران یرلری، مدنیتی، رسم و رواجی باره ده قیمتلی معلومات بریان ارزشلی اثر دیر. بو کتابی میلادی 17 نجی عصر ده خیوه خانی ابوالغازی بهادرخان (1603 ـ 1664 م.) یازیب دیر. بو اثر ده ابوالغازی خان تـُرکمن خلقی و اونینگ دولتدارلیق تاریخینی قدیم دورلردن باشلاپ اؤز دورینه چه یازیب گورکزیار. تـُرکمن خلقی نینگ تاریخی حقینده باشقه کوپ اثرلر، جمله دن: دیوان اللغات التـُرک، الکامل، عجایب البلدان، تاریخ طبری، حدودالعالم، تاریخ گردیزی، جامع التواریخ و روضة الصفا یالی اثرلرده قیمتلی معلومات لار بیریلیب دیر. ولی بو کتاب لاردا تـُرکمن لر حقده بیریلیان معلوماتلار کوپ غیسغا بولوب یاده ایزی گیدرلی دأل دیر. ابوالغازی خان هم شول کمچیلیگی دویوب «شجرۀ تراکمه» نی یازماغا اورنیغیب دیر. بو تاریخی کتاب لاردان  و باشغه تـُرکمن لرینگ آراسینده بو لارینگ جد اعلی سی بولان ـ اوغوز خانینگ عمری، ادن ایشلری، اوروش ـ یوریشلری  و اولاد لاری حقده اینگ ایرکی دورلردن باشلاپ « اوغوز نامه» دییه ن تاریخی ـ حماسی اثر دؤراپ دیر. اوغوز ناما نینگ متنی عصرلار بویینچا اویتگأپ دیر...

ادامه نوشته

بازتاب حادثۀ میمنه در شعر، از مجلۀ فرهنگی بی بی سی فارسی

انفجار انتحاری که در روز اول عید قربان در میمنه رخ داد، یکی از وقایعی بود که چندین شاعر مطرح افغان در باره‌اش شعرهایی نوشتند. در این شعرها ضدیت با خشونتی موج می زند که یکی از شادترین روز های سال را برای نزدیک به یکصد خانواده، بدل به یکی از غمبارترین روز های سال کرد. انفجار و انتحار در سالهای اخیر در افغانستان بسیار رخ داده اما انتشار عکس هایی از حادثۀ میمنه که در یکی از آنها کودکی گریان در حالی که لباس عیدی اش خون آلود دیده می‌شود، احساسات زیادی به ویژه در میان کاربران فیسبوک برانگیخت. ما از شمار دقیق شعر هایی که برای عید قربان میمنه خلق شدند، اطلاعی نداریم اما تا آنجا که دیده ایم حمیرا نکهت دستگیر زاده، سمیع حامد، رضا محمدی، نوذر الیاس، لینا روزبه و حسیب نیما از شاعران چنین شعر هایی بوده اند ...

ادامه نوشته

انگشتان ترک خورده که صدا خلق میکنند، گزارشگر ؛ محمد اسمعیل تیمور

در یکی از کوچه ها، در قریۀ دور افتاده در جوی زندان ولایت سمنگان، آواز خوش تارها، صدای آرام و متین چکش سبک بر روی چوب تراش خورده با صدای خش خش دستان گره بستۀ استاد محمد قل هفتاد ساله، موسیقی زندگی را تشکیل می دهد.

 دنبوره ها، در کنار دیوار کاه گلی کارگاه استاد محمد قل، صف کشیده اند و انتظار می کشند تا استاد، تارها را بر شانه های شان ببندد و آنها نیز با شور فراوان، پس از آشنا شدن با سر انگشتان نوازندگان، بنالند.

این روزها استاد محمد قل دنبوره ساز، به گفتۀ خودش وقت سرخاریدن ندارد و به قول معروف دست به دستش نمی رسد. او با دو پسرش  خال محمد و جمیل، مغازۀ ساخت آلات موسیقی زهی، از جمله دنبوره دارد. هر دنبوره بعد از آن که ساخته می شود و رنگ و روغن می بیند، تا بیست هزار افغانی نظر به زحمتی که محمد قل و پسرانش برای آن متحمل شده اند، به فروش می رسد...

ادامه نوشته

افغانستان اؤزبیکلری خلق قؤشیقلری، الحاج دکتور فیض الله ایماق

افغانستان نینگ شمالی ولایت لریده استقامت قیلووچی اؤزبیکلر، باشقه خلقلر قطاری، اؤزی نینگ جوده بای و رنگ به رنگ آغزه کی ایجادی بیلن اجره لیب توره دی. مذکور میراث نی تؤپله ش و نشر ایتیش، اؤرگه نیش و عامه لشتیریش ایشلری سؤنگی ییللر دوامیده یؤلگه قوییله باشلندی. اینیقسه، افغانستان اؤزبیکلری خلق آغزه کی ایجادی نمونه لری نینگ «خلق دُر دانه لری» نامی بیلن ۱۳۵۹هجری و ۱۹۸۰ میلادی ییل ده کابل ده علیحده کتاب حالیده نشر ایتیلیشی، افغانستان خلقلری نینگ ادبی- مدنی حیاتیده کتته واقعه بؤلیب قالدی.

مذکور کتاب نینگ نشر ایتیلیشی، بیر تاماندن، افغانستان اؤزبیکلری نینگ آغزه کی ایجادینی عامه لشتیریش ساحه سیده دستله بکی ده دل قدم بؤلسه، ایککی نچی تاماندن، اوشبو مدنی میراث نی چقور علمی اساسده تدقیق ایتیشده، او نینگ باشقه خلقلر فولکلوری بیلن، خصوصاً اؤزبیکستان اؤزبیکلری خلق آغزه کی ایجادی بیلن علاقه لرینی کینگراق اؤرگه نیشده مهم منبع بؤلیب خذمت قیله دی...

ادامه نوشته

درحاشیۀ زبان و ادبیات تـُرکی اوزبیکی، به قلم پرتو نادری

در افغانستان زبان های فارسی دری و پشتو زبان های رسمی کشور اند، ولی زبان تـُرکی اوزبیکی نیز گوینده گان زیادی دارد. چنان که بخشی قابل توجهی مردمان صفحات شمال کشور به این زبان سخن می گویند.

با این حال از سال 1873 میلادی، سال پایه گذاری چاپخانه در شهر کابل در دوران امیر شیر علی خان تا هم اکنون کتاب های که به زبان تـُرکی اوزبیکی که در افغانستان به چاپ رسیده است، شماری آنان از چند ده کتاب بالاتر نمی رود.

زبان تـُرکی اوزبیکی ریشۀ دراز تاریخی دارد که این مسأله موضوعِ بحث این نوشته نیست. هم اکنون در چند کشور جهان به این زبان سخن می گویند و اما آن چه که مربوط به جغرافیای کنونی افغانستان می شود می توان گفت که نخستین جنبش نیرومند ادبی این زبان در سدۀ پانزدهم میلادی در دوران تیموریان هرات پدید آمده است...

ادامه نوشته

میمنه اهالی سیگه همدردلیک چقیریغی!

         انسانیت گه قرشی جیرکن جنایت قاتللیک، افغانستان نینگ میمنه شهریده گی جمعه کونگی قربان هیت نماز کونی مومن مسلمان لرنی، مسجدلریده طالبان تمانیدن عملگه آشیریلگن جیرکن جنایت بشریت دشمن لری بولمیش غله موس، یووندی خور مله ی لری میمنه شهری اهالی سیدن 90 کیشی شهید و یوز دن آرتیق انسان لر نی یره دار قیلگن لری دنیا جماعت چیلیگی آلدیده ینه بیر بار طالب لرنی یوزلریده گی قاره پرده آرتیده قندای وحشتلی جنایت لر تورگن لیگی آشکارا ایتیلیب بوتون دنیا جماعت چیلیگی بوندای جیرکن جنایتچی لرنی عمل لرینی قاره لب، بوتون دنیا اخبارات واسطه لری آرقه لی جهانگه کورسته دیلر. افغانستان ده انسانیت گه قرشی غله موس کوچلر بوکونگه کیلیب اینگ آغیر جنایت بولمیش انسان کش لیک عمل لرگه قول اوره دیلر، اما بوندای حادثه لرنی کورگن انسان حقوق لری و باشقه جهانده گی تشکلات لر قره ب توره دیلرمی! یاکی بیرلشگن ملت لر تشکیلاتی محکمه سی بوندای جنایتچی لرنی محکمه گه تارتیش و اولرنی اینگ آغیر جزا گه محکوم ایتیش صلاحیتنی دنیا گه بیلدیریش لرینی سوره ب تقاضا ایته میز و باشقه تماندن افغانستان ده کون سین، بوندای جنایت لر کوپییب باره یاتگن لیگی هم دنیا جماعت چیلیگی نی تشویش گه سالیب کیلماقده. و حاضرگی حکومت هم یره ق سیز بولیب و هیچ قندای جنایت لرنی افغانستان ده آلدینی آلیشگه قادر ایمس لیگی هم بوتون افغانستان اهالی سینی تشویش گه سالماقده. چونکی افغانستان ده گی حاکمیت اوزی بوندای نا قرار لیک لرنی آلدینی آله آلمیدی. تا زمانیکه یکه حاکمیت نی حقیقی ملت گه تاپشیرمسه، ملت لر آرا تینچ تاتو حیات یوزه گه چیقمسه، افغانستانده گی بوتون ملت لر اشتراکیده حاکمیت وجودگه کیلمس ایکن بوندای وضعیت لرنی آلدینی آلیشگه قادر بولمیدی، دیب بیله میز.

         سوز آخریده اوز تعزیه و تسلیت لریمیزنی شهید بولگن خاندان لر وکیل لریگه اظهار ایتیب قیغو و غم شریکلیک لریمیزنی بیلدیره میز.

     بیانی اجتماعی و فرهنگی بنیادی تمانیدن

گپ­دن گپ چیقه­دی! (ایکینچی بولیمی)

         مقاله نینگ ایکینچی بولیمی

         شعر حقیده قضاوت قیلماقچی بۉلسک، گپ اساساً سۉزلرنینگ قَیسی تیلیدن کیرگنلیگی باره­سیده اېمس، بلکه شعرنینگ مضمونی، مضمون نینگ بدیعی افاده­سی حقیده، نتیجه­ده اونینگ اۉقووچی حسّیاتیگه بدیعي تأثیری حقیده کېتیشی کېره­ک. شعرنینگ بدیعیلیگی و مضمونیدن لذتله­نیش اۉرنیگه، اونینگ کلمه­لری تۉغریسیده باش قاتیریش، تورک بویوک شاعری ناظم حکمت نینگ ایتگنیدېک «خوش آواز قوشلرنی یاقیملی سېسی اوچون اېمس، بلکه اولرنینگ اېتی (گوشتی) اوچون یخشی کۉریش» دیر.

         شعر و هر قنده­ی ادبي اثر، کیم نینگ اثری بۉلیشیدن قطع نظر، تنقید قیلینیشی کېره­ک، البته. تنقیددن اۉتمه­گن «ادبي» اثر، اصلاً ادبي اثر دېب تن­آلینمه­یدی. بیراق تنقید اېتیش هر کیشی نینگ ایشی اېمس. تنقیدچیلیگ پروفیشنل یاکه حرفوي ایش. تنقیدچی دېگنی- بو ادبیاتشناسلیک، ادبیات تاریخی، ادبیات نظریه­سی، ملّی ادبیات، منطقه ادبیاتی و دنیا ادبیاتی و صنعتیده­گی مهم جریان و یۉنه­لیشلردن خبردار شخص بۉلیشی، ادبیاتنی یخشی توشونووچی و یوکسک ادبي ذوقگه اېگه کیشی بۉلیشی ضرور. او تنقید اصوللری، ادبی تنقید موضوعی و وظیفه­لرینی یخشی توشونیب، ادبی اثرنینگ اوستونلیک و کمچیلیکلرینی اۉقووچیلرگه بیلدیره­آلیش قابلیتیگه مالک شخص بۉلیشی کېره­ک.

         تۉغری، شعر و باشقه ژانرلرده یره­تیلگن ادبي اثرلر تیلی و اولرده قۉلـله­نیلگن سۉزلر حقیده فکر یوریتیش هم ادبي تنقیدنینگ بیر بۉلیمی دیر. او «لغوی تنقید» دېب اته­له­دی. بیراق، تنقید اطرافلیچه، هرتامانلمه بۉلیشی کېره­ک. «لغوی تنقید» اوچون هم بیر معلوم تیل، اونینگ تاریخي شکللنیشی، اونده یازیلگن اثرلر، یازووچی و شاعرلری حقیده تۉلیق معلوماتگه اېگه بۉلیش لازم. اوندن تشقری مذکور تیلگه تأثیر کۉرستگن تیللر، اوشبو تأثیرنینگ تاریخي شرایطی، سۉزلرنینگ کېلیب چیقیشی (ایتومولوژی) سینی یخشی بیلیش هم لغوي تنقیدچی اوچون جوده ضرور سَنَله­دی.

         تنقید، بیراونی «قاره­له­ماق» یاکه «آقله­ماق» دن عبارت اېمس، بلکه ادبیاتشناسلیک علمی نینگ بیر قسمی بۉلگن ادبی- بدیعی تنقید علمی تامانیدن بېلگیلنگن اصول و قاعده­لر اساسیده معلوم ادبي اثرنی هر تامانلمه تېکشیریب، تحلیل اېتیب، اونینگ بدیعی معیارلرگه ماس کېله­دیگن جهتلری، شونینگدېک انه شو نقطۀ نظردن کمچیلیکلرینی کۉرسه­تیش، موجود ادبی یۉنه­لیش و جریانده مذکور اثر اهمیتی و اۉرنینی بېلگیلب بېیریشدن عبارت دیر. بیر اثرنی یاکه اونینگ مؤلفی- یازووچیسی و شاعری نی- «قاره­لش» گه هیچ کیم نینگ حقی یۉق، بونی تنقیدگه هیچ قنده­ی علاقه­سی یۉق. ایتیب اۉتیلگنی دېک، تنقید اېتیش هر کیم نینگ ایشی اېمس، تنقیدنی عامیانه توشونچه­ده انگلَب، بیرار اثر یاکه اونینگ مؤلفی تۉغریسیده نااۉرین سۉزلرنی اظهار اېتیش تنقید دېییلمه­یدی. هر کیشی اۉز حدّینی بیلیب، تۉشَگیگه قره­ب ایاق اۉزه­تیشی کېره­ک. شعر و هر بیر ادبی اثرنی تنقید قیلیش گه قۉل اورگن کیشی اۉزی شاعر و یازووچی بۉلمسه-ده، اۉزی حرفوی ادبیاتشناس بۉلیشی، شاعر و یازوولر بیلگنینی او هم اۉشه درجه­ده، بلکه اوندن کۉپراق توشونیب بیلیشی کېره­ک.

         اگر کلاسیک شاعرلریمیز، جمله­دن اولرنینگ اېنگ کتّه­سی حسابلنگن علیشیر نوایی منظوم و منثور اثرلرینی تیل نقطۀ نظریدن تېکشیرسک، اولردن عربچه و فارسچه سۉزلرنی چیقه­ریب تشلَب، فقط تورکچه ایلدیزلی سۉزلرنی قالدیرسک (بو ایشده ینگلیشمَسلیک اوچون هم اۉزبېک، فارس و عرب تیللری، تیلشناسلیک علمی، اینیقسه اونینگ ایتیمولوژی بۉلیمینی یخشی بیلیش لازم)، بیز آتیگه فخرلنیب کېله­یاتگن ادبي میراثیمیزدن اۉزی هیچ نرسه قالمه­یدی.

         هر حالده حاضرگی زمان آنه تیلیمیزده یازه­دیگن شعر و نثری اثرلریمیزده اساساً اۉزبېکچه سۉزلرنی قۉللش، عرب و فارس تیللریدن کیرگن سۉزلرنی ایشله­تیشده اعتدال­نی سقلش کېره­ک­لیگینی ضرور دېب بیله­من، ینه بیر بار تأکید قیلیب اۉته­من که بو ایشنی عملگه آشیریش هم هر کیم نینگ قۉلیدن کېلمه­یدی. بونینگ اوچون تېگیشلی بیلیملرنی اۉزلشتیریش کېره­ک بۉله­دی. شعر، ادبیات و صنعت­ده ینگی­لیک کېلتیریش اوچون اونینگ تاریخي رواجلنیشی، او یۉلده ییغیلگن تجربه، ایشلَب چیقیلگن قاعده- یۉروقلرنی اۉرگنیش جوده ضرور. چونکه هیچ قنده­ی ینگی­لیک بۉش فضاده یوزه­گه کېلمه­یدی، فقط آلدیندن تۉپلنگن تجربه­لر نینگ ایجادی دوامی بۉله­دی. شونینگ اوچون ینگی شعر یازیش اوچون بیرینچی­دن ممتاز شعرنی اۉرگنیش، قاعده- قانونلرینی بیلیش، مجازي و استعاره­لی معنالرینی توشونیش، بدیعی خصوصیتلرینی پَیقب، اوندن معنوي لذتلنیش قابلیتیگه اېگه بۉلیش لازم.

         کمینه نینگ شعرلری و اظهار اېتیلگن فکرلری تۉغریسیده شو کبی مسأله­لرگه قیزیقووچی، فقط­گینه قیزیقیب قالمه­ی، اونی توشونووچی کیشیلر، فکر و ملاحظه­لرینی بیلدیریب، ادبي تنقید قاعده­لریگه موافق تنقید قیلسه­لر یاکه اۉز تکلیفلرینی اۉرته­گه قۉیسه­لر، خرسند بۉله­من. حرمت ایله، لبیب»

         آخرده ینه هم فرشته بیگم ضیایی نینگ شونده­ی نظری بار: «حرمتلی استاذیمیز لبیب جنابلری! سورولریمیزگه اوزینگیز جواب قَیترگه­نینگیز اوچون کتته رحمت! مین اوشه بحث­نی اورته­ده تشله­مه­گنیم­ده انه شونچه تولیق معلوماتلی توشونچه­لر هم یازیلمس ایدی. تیل و ادبیاتمیمیز نینگ کیلیشمه­سی اوچون مونده­ی بحث­لرنینگ جوده کیره­کلی بولیشینی توشونه­من.

         تنقیدگه کیلسک! توغری مینی اوزبیکچه تیلی نینگ یازیشیگه هلی هم انچه قیینچیلیک­لریم بار، بیراق یقین ده ادبیات شناسلیک ماسترلیگی اوستیده ایشلیمن و تنقید نیمه دیر و تنقید قیلیش اسلوب­لری نیمه­دی، بیله­من. حاضرگی پیت ده تنقید قیلیش اوچون جوده کوپ و فرقلی ادبی مکتبلر بار و هر قَیسی سیده ایری اسلوبلر ایشلنه­دی. بیراق مینینگ ایسته­گیم اوزبیکچه­ده آزراق فارسچه و عربچه­نی قوللـه­نیش دیر. مینیمچه شعرده ینگی­لیک بولمسه او شعر ایمس، سوز بیلن اویین دیر. امیر علیشیر نوایی و باشقه شاعرلریمیز اوز پیت­لریده یشه­دیلر. بیزلر ایسه اوز پیتیمیزده یشه­یمیز. ادبیات هم اوز زمانیگه قره­ب یول آلیشی کیره­ک.»

         انه شونده­ی بحث­لرگه کیلیشینگیزنی فایده­لی دیب، برچه­لرینگیزنی اوزبیکانه یازیش گروهی ده دعوت ایته­من. همده شو بحث­دن انچه نیرسه­لرنی اورگنگنینگیزنی بیزلردن یاشیرمنگلر!

         سیاره جان ایتگنلریدیک: «حرمتلی دوستلر! اوشبو صحیفه­گه فقط گینه علمی- ادبی موضوعلر و تعلیمی شعرلر قوییله­دی. اصلیده بو صحیفه اوزبیکچه یازیشنی مشق قیله­یاتگن کیشیلرگه مناسب یاردم بیریش اوچون توزلگن بولیب،‌ هیچ بولمه­سه منه شو مجازی کلبه آرقه­لی بیر- بیریمیزنینگ فکرلری- یو، ‌ملاحظه­لرینی کوریب اینیقسه،‌ آنه تیلیمیز بیلن قنده­ی مناسبتده بولیب و اونگه قنده­ی بها بیره­آلیشیمیز اوچون کیچیک بیر فعالیت و حرکت بولیشی ممکن­لیگی حقیده ایشانچ بیلدیره­من. برچه­میز شو قاعده­لرنی کوزگه توته­میز دیگن امیدده من.»

         کیلینگ­لر اوز تیلیمیز بیلن بحث قیله­یلیک و بونده­ی بحث و تارتیشولردن اوزبیکچه یازیش و اوقییش­نی اورگه­نه­یلیک!

                                 والسلام ، بولوت

      «گپ­دن گپ چیقه دی!» دیگن متل نینگ، بابالریمیز بی­جا ایتمه­گنلر. جوده توغری و پیشگن بیر سوز، منه هلی هم گپ­لر نینگ دوامی بار. اوشبو یازو نشر بولگن دن سونگ، ینه هم نظرلرگه بیر نظر:

         سیاره صمدی نینگ نظری: «بولوت افغانستان، اولا تشکّر! هرچند گپلرنی شو یېرده کوزه‌تگن بۉلسم هم، لېکن ینه- ده، بحثلردن عبارت بۉلگن مقاله‌نگیزنی اوقیب چیقدیم، مېنی قووانتیردی. بو همه‌میز اوچون یوتوق حسابلنه‌دی. معنوی امتیازی گروه­نینگ برچه اعضالریگه تېگیشلی. ینه بیر بار رحمت، سیزگه کتّه یوتوقلر تیله‌یمن.»

         ملت وکیلیمیز داکتر عنایت الله بابر فرهمند: «رحمت بيانى حضرتلرى. هر چند باشله­نيشده بيگم خانم نينگ بير نقدى بيلن باشلنگن مذكور تارتيشمه نهايت­ده چقور علمى بير بحث­گه ايلَندى. سيز ايسه بو فكرلرنى بير- بيريگه باغلَب تاباره بحث نينگ اهميتيگه اوقوچيلرنينگ اعتبارينى قره­تگن سيز، كتته رحمت بيانى صاحب. بو آره­ده بير حقيقت دن كوز يوممسليك كيرك، او حقيقت حرمتلى استاديميز محمد عالم لبيب جنابلرى نينگ بيليمدانليك و حوصله­مندليك بيلن بيلديرگن مناسبتلرى ايدى. افغانستان ده نقد و بررسى ديگن گپ گه اصلا اورين يوق. بو نه فقط اوزبيك تيليده بلكه درى، پشتو و باشقه معمول تيللرنينگ ادبياتيده هم. چونكه بيرينچي­دن افغانستان ده نقد و بررسى يعنى بير اثرنينگ مينگ­ته شاهكارليك و يخشى صفتلريدن كوز يوميب و فقط بير نيچه كمچيليك­لرينى تاغدَى قيليب كورسه­تيش دير. سبب­لردن بيريسى يا شو صلاحيتگه ايگه بولگن مسلكى كيشى­لرنينگ سانى آز، يا ده مسلكى بيليمدانلر اوز طرف­سيزليگينى سقلَش گه قادر ايمس­لر.

         ايككينچي­دن، اثرنى نقد و بررسى قيليش صلاحيتيگه ايگه بولگن يكه يريم بيليمدانلرنينگ ايشى هم هيچ بير زمان اثر ايگه­سي تمانيدن يخشى ديب قبول ايتيلمه­يدى. چونكه هيچ بير اثر هم ايككينچى- اوچينچى كوزدن اوتگن پئيتى بى­عيب چيقمه­يدى. اينگ زور بير معاصر يازوچيميزنينگ اثريده هم اون­ته يخشى صفتى بولسه، حتماً بيرته كمچيليك هم اورتگه چيقه­دى. ديمك يازوچيلريميز منه شو بيرته كمچيليك­نى ايشيتيب، اونى توغريلش نى تحمل قيله­آلمه­يديلر.

         شو يوزدن استاديميز محمد عالم لبيب جنابلرى بو توغريده كوتيلمه­گن بير مناسبت بيلن اورتگه چيقديلر. بو مناسبت بيله­ياتكن كيشى­لر يانيده استادنينگ بيليمدانليك مرتبه­سينى تاباره يوكسك بولگنينى ينه بير مرته ثابت قيلدى. مين شخصاً يازوچيلريميز و مدنى جامعه­ميزنينگ قنچه­ليك نازك طبيعت­ليكلرينى سيزگنيم اوچون لبيب جنابلريدن كوتيلمه­گن بير جواب­نى آلديم. منه شونده­ى عالمانه و حوصله­مندانه بيلگى­لر نه فقط نقد و بررسى نينگ مسلكى­لشيشى و رواجيگه حصه قوشه­دى، بلكه بيزگه اوخشَب ينگى­گينه قدم قوياتكن اوزبيك ادبيات عشق­بازلريگه بيليم نينگ مغزينى چاقيب اورتگه قويه­دى. كتته رحمت»

منبع و نشر گه تیارلاوچی : بولوت وبلاگی


گپ­دن گپ چیقه­دی! (بیرینچی بولیمی)

گپ­دن گپ چیقه­دی! (ایکّینچی بولیمی)

گپ­دن گپ چیقه­دی! (بیرینچی بولیم)

         مجازی دنیا دیگنده هردایم «فیس بوک» دیب توشونه­من و بو توشونچه­م بیلن هرکس موافق بولیشینی اینانه­من. بوگون بیر سایتده اوقودیم که اینگ نفوسی کوب بولگن اوچ مملکتدن بیری فیس بوک ایمیش، ایندی هر مملکتده یخشی و یمان آدم­لر بولیشی ممکن. فیس بوکدن هر تورلی استفاده قیلسنگیز، یخشی و یمان بولیشینگیز، شونگه باغلیق. توغری استفاده قیله­دیگان گروپ­لردن بیری «اوزبیکانه یازیش» (حاضرگی اوزبیکچه یازه­یلیک گروپی) گروهی دیر، اوشبو گروه ده، همیشه فایده­لی موضوعلر بیلن دوچ کیله­سیز. برچه اوقووچی­لرگه، بو گروپ نینگ موضوع و مطلبلرینی اوقیشی و مراجعتینی سپارش قیله­من. منه ایندی «گپ­دن گپ چیقه­دی» دیگن مسئله­نی اوشبو گروه بحثلریدن بیری گه اثبات ایته­میز، امید کی اوقوب فایده­لنسنگیز، اوشبو بحث گروه اعضاسیدن بیری جناب محمد حسن تولقین نینگ اورتاقله­شگن...

ادامه نوشته

Alisher Navoiy, Fil. f.d. M.Imomnazarov

Alisher Navoiy  1441-1501

Bu ulug‘ amir dinu davlat homiysi, shariat hamda millatning pushti panohidir». Davlatshoh Samarqandiy.

«Aning nazmi vasfida til qosir va bayon ojizturur». Husain Boyqaro.

«...turkiy tilda hech kim Navoiydek ko‘p va xo‘p she’r aytmagan hamda nazm gavharlarini sochmagan edi». A.Jomiy «Bahoriston» dan.

«Undan avval va undan keyin hech kim turkiy tilda she’rni undan ko‘proq va undan yuksakroq yozolgan emas. U forsiy sherni ham ko‘p yozgan. » (Muhammad Haydar Mirzo «Tarixi Rashidiy» dan).

ادامه نوشته